Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor för Webshop Quality Mark Foundation har utarbetats i samråd med Konsumentföreningen inom ramen för Samordningsgruppen för självreglering (CZ) vid Social- och ekonomiska rådet och träder i kraft den 1 juni 2014.
Dessa villkor kommer att användas av alla medlemmar i Webshop Quality Mark Foundation, med undantag för finansiella tjänster som avses i lagen om finansiell tillsyn och i den mån dessa tjänster övervakas av den nederländska myndigheten för finansmarknaden.
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Entreprenörens identitet Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet Artikel 5 - Avtalet Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid ångerrätt
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Överensstämmelse och ytterligare garanti Artikel 13 - Leverans och utförande
Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarande Artikel 17 - Tvister Artikel 18 - Branschgaranti
Artikel 19 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Webshop Quality Mark Foundation
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor ska följande termer ha följande betydelse:
- Tilläggsavtal : ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan den tredje parten och näringsidkaren;
- Reflektionsfrist : den tid inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
- Konsument : den fysiska person som inte agerar i syfte att tillhöra sin näringsverksamhet, sitt hantverk eller sin yrkesverksamhet;
- Dag : kalenderdag;
- Digitalt innehåll : data som produceras och tillhandahålls i digital form;
- Varaktighetsavtal : ett avtal som syftar till regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;
- Varaktigt medium : varje instrument – inklusive e-post – som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad personligen till honom på ett sätt som är tillgängligt för framtida konsultation eller användning under en tidsperiod som är lämplig för informationens syften och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
- Ångerrätt : konsumentens möjlighet att säga upp distansavtalet inom ångerfristen;
-
Entreprenör : den fysiska eller juridiska person som är medlem i Webshop Quality Mark Foundation och erbjuder produkter, (åtkomst till) digitalt innehåll och/eller tjänster på distans till konsumenter;
- Distansavtal : ett avtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varigenom fram till och med avtalets ingående uteslutande eller delvis används en eller flera tekniker för distanskommunikation;
- Modell för ångerblankett : den europeiska modell för ångerblanketten som anges i bilaga I till dessa villkor;
- Distanskommunikationsteknik : medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren behöver befinna sig på samma plats samtidigt;
Artikel 2 – Entreprenörens identitet
Fidello ;
Företagsadress: Grote Marktstraat 5, 3841AH, Harderwijk
Besöksadress, om den skiljer sig från företagsadressen;
E-postadress eller annat elektroniskt kommunikationsverktyg som erbjuds konsumenten med samma funktionalitet som e-post; klantenservice@fidello.nl
Handelskammarens nummer; 95382704
Momsregistreringsnummer: NL005149456B17
Om entreprenörens verksamhet omfattas av ett relevant licenssystem: uppgifter om tillsynsmyndigheten;
Om företagaren utövar ett reglerat yrke:
- den yrkesförening eller organisation som han är ansluten till;
- yrkestiteln, den plats inom EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet där den tilldelades;
- en hänvisning till de yrkesregler som gäller i Nederländerna och instruktioner om var och hur dessa yrkesregler kan nås.
Artikel 3 – Tillämplighet
- Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden som görs av näringsidkaren och för alla distansavtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt ska näringsidkaren innan distansavtalet ingås ange hur de allmänna villkoren kan konsulteras i näringsidkarens lokaler och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt, utan hinder av föregående stycke, och innan distansavtalet ingås, får texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra den på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligen möjligt, ska konsumenten, innan distansavtalet ingås, informeras om var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten elektroniskt eller på annat sätt på konsumentens begäran.
- I händelse av att specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje styckena i enlighet därmed och vid motstridiga villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för honom.
Artikel 4 – Erbjudandet
-
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehållet och/eller tjänsterna som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet korrekt. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en korrekt representation av de produkter, tjänster och/eller det digitala innehåll som erbjuds. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det tydligt framgår för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet.
Artikel 5 – Avtalet
- Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges däri.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge näringsidkaren inte har bekräftat mottagandet av detta godkännande kan konsumenten säga upp avtalet.
- Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska dataöverföringen och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren implementera lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Näringsidkaren får, inom ramen för rättsliga ramar, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla fakta och faktorer som är relevanta för att ansvarsfullt ingå distansavtal. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har giltiga skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att vägra en beställning eller begäran med motivering eller att ställa särskilda villkor för dess utförande.
- Näringsidkaren ska senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare:
- besöksadressen för näringsidkarens verksamhet dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
- villkoren för och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutandet av ångerrätten;
- information om garantier och befintlig eftermarknadsservice;
- priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; i förekommande fall, leveranskostnader; och betalnings-, leverans- eller fullgörandesätt för distansavtalet;
- kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid;
- om konsumenten har ångerrätt, mallen för ångerblanketten.
- Vid långfristig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Artikel 6 – Ångerrätt
För produkter:
- Konsumenten kan ångra ett avtal om köp av en produkt inom en ångerfrist på minst 14 dagar utan att ange någon anledning. Näringsidkaren får fråga konsumenten om orsaken till ångerrätten, men är inte skyldig att ange orsaken/orsakerna.
- Ångerfristen som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten i förväg utsett, som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:
- Om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av konsumenten, mottog den sista produkten. Näringsidkaren kan vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider, förutsatt att konsumenten tydligt informeras om detta före beställningsprocessen.
-
om leveransen av en produkt består av olika försändelser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av konsumenten, har mottagit den sista försändelsen eller den sista delen;
- för avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av konsumenten, har mottagit den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett konkret medium:
- Konsumenten kan säga upp ett serviceavtal eller ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levererats på ett fysiskt medium inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Näringsidkaren får fråga konsumenten om orsaken till hävningen, men får inte kräva att denne anger sin/sina orsaker.
- Den betänketid som avses i punkt 3 börjar löpa dagen efter avtalets ingående.
Förlängd ångertid för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om ingen information lämnas om ångerrätt:
- Om näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller mallen för ångerrätten, löper ångerfristen ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med föregående stycken i denna artikel.
- Om näringsidkaren har lämnat konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter den ursprungliga ångerfristens början, löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog informationen.
Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under betänketid
- Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt. De ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Grundprincipen här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som de skulle ha tillåtelse att göra i en butik.
- Konsumenten är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av produkten som uppstår på grund av att produkten hanteras på ett sätt som går utöver vad som är tillåtet i punkt 1.
- Konsumenten är inte ansvarig för någon värdeminskning av produkten om näringsidkaren inte har lämnat honom all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid avtalets ingående.
Artikel 8 – Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska hen inom betänketiden underrätta näringsidkaren om detta med hjälp av mallen för ångerrätt eller på annat otvetydigt sätt.
- Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter den anmälan som avses i punkt 1, ska konsumenten returnera produkten eller överlämna den till (en auktoriserad representant för) näringsidkaren. Detta är inte nödvändigt om näringsidkaren har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har i vilket fall som helst följt returfristen om hen returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.
- Konsumenten returnerar produkten med alla medföljande tillbehör, om det är rimligen möjligt i originalskick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahållits av näringsidkaren.
- Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas korrekt och i rätt tid ligger hos konsumenten.
- Konsumenten står för de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om företaget inte har angett att konsumenten ska stå för dessa kostnader, eller om företaget anger att de själva kommer att stå för kostnaderna, behöver konsumenten inte stå för returkostnaderna.
- Om konsumenten ångrar avtalet efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte har gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller specifik mängd ska påbörjas under ångerfristen, är konsumenten skyldig näringsidkaren ett belopp som är proportionellt mot den del av skyldigheten som näringsidkaren redan har fullgjort vid tidpunkten för ångertagandet, jämfört med det fullständiga uppfyllandet av skyldigheten.
- Konsumenten ska inte bära några kostnader för utförande av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el som inte är färdiga för försäljning i begränsad volym eller kvantitet, eller för leverans av fjärrvärme, om:
-
näringsidkaren inte har lämnat konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, kostnadsersättning vid ångerrätt eller mallen för ångerrätten, eller;
- konsumenten inte uttryckligen har begärt att tjänsten ska påbörjas eller att gas, vatten, el eller fjärrvärme ska tillhandahållas under betänketid.
- Konsumenten ska inte bära några kostnader för helt eller delvis tillhandahållande av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium om:
- han inte uttryckligen, före leverans, har samtyckt till att avtalets fullgörande påbörjas före utgången av ångerfristen;
- han inte har erkänt att han förlorar sin ångerrätt genom att ge sitt samtycke; eller
- näringsidkaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt upphör alla ytterligare avtal att gälla enligt lag.
Artikel 9 – Entreprenörens skyldigheter vid ångerrätt
- Om näringsidkaren gör det möjligt för konsumenten att anmäla ångerrätten elektroniskt, kommer näringsidkaren omedelbart att skicka en bekräftelse på mottagandet efter att ha mottagit denna anmälan.
- Näringsidkaren återbetalar alla betalningar som konsumenten gjort, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren debiterat för den returnerade produkten, utan dröjsmål, men inom 14 dagar från den dag då konsumenten meddelade om ångerrätten. Om inte näringsidkaren erbjuder sig att hämta produkten själv, får denne hålla inne återbetalningen tills denne har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att denne har returnerat produkten, beroende på vilket som inträffar först.
- Företagaren kommer att använda samma betalningsmetod som konsumenten använde för återbetalningen, såvida inte konsumenten godkänner en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
- Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen är näringsidkaren inte skyldig att ersätta de extra kostnaderna för den dyrare metoden.
Artikel 10 – Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren får undanta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående:
- Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen
- Avtal som ingås under en offentlig auktion. En offentlig auktion definieras som en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av näringsidkaren till konsumenten som är personligen närvarande eller ges möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen, under överinseende av en auktionsförrättare, och där den vinnande budgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;
- Serviceavtal, efter att tjänsten är helt utförd, men endast om:
- utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandssamtycke, och
- konsumenten har uppgett att hen förlorar sin ångerrätt när näringsidkaren har fullgjort avtalet fullt ut;
- Tjänsteavtal för tillhandahållande av boende, om avtalet anger ett specifikt datum eller en specifik period för utförandet och utöver bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning och catering;
- Avtal som rör fritidsaktiviteter, om avtalet anger ett specifikt datum eller en specifik period för utförandet av dessa;
- Produkter som tillverkas enligt konsumentspecifikationer och som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten eller som tydligt är avsedda för en specifik person;
- Produkter som snabbt blir förstörda eller har begränsad hållbarhet;
- Förseglade produkter som inte är lämpliga för retur av hälsoskydds- eller hygienskäl och som öppnades efter leverans;
- Produkter som efter leverans till sin natur är oåterkalleligt blandade med andra produkter;
- Alkoholhaltiga drycker vars pris har avtalats vid tidpunkten för avtalets ingående, men vars leverans kan ske först efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på marknadsfluktuationer som näringsidkaren inte har något inflytande över;
-
Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;
- Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationer på dessa;
- Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än ett konkret medium, men endast om:
- utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandssamtycke, och
- konsumenten har uppgett att hen därmed förlorar sin ångerrätt.
Artikel 11 – Priset
- Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom vid prisändringar på grund av ändrade momssatser.
- Oaktat föregående stycke får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster med rörliga priser, vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över. Denna möjlighet till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser ska anges i erbjudandet.
- Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.
- Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat detta och:
- dessa är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.
- Priserna som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 – Överensstämmelse med avtalet och ytterligare garanti
- Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på hållbarhet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annan användning än normal.
- En ytterligare garanti som lämnas av näringsidkaren, dennes leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren enligt avtalet om näringsidkaren inte har uppfyllt sin del av avtalet.
- Med förlängd garanti avses varje skyldighet för näringsidkaren, dess leverantör, importör eller tillverkare, genom vilken denne ger konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad denne är lagligt skyldig att göra om denne inte har uppfyllt sin del av avtalet.
Artikel 13 – Leverans och utförande
- Entreprenören ska iaktta största möjliga försiktighet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
- Leveransplatsen är den adress som konsumenten har uppgett till näringsidkaren.
- Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 4 i dessa villkor ska näringsidkaren utföra accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, såvida inte en annan leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten underrättas om detta senast 30 dagar efter att beställningen lagts. I så fall har konsumenten rätt att säga upp avtalet kostnadsfritt och har rätt till eventuell ersättning.
- Efter uppsägning i enlighet med föregående stycke återbetalar näringsidkaren omedelbart det belopp som konsumenten har betalat.
- Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en i förväg utsedd representant som meddelats näringsidkaren, om inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 14 – Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Annullering:
-
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster.
avbryta i enlighet med överenskomna avbokningsregler och med en uppsägningstid på högst en månad.
- Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst mot slutet av den bestämda tiden, med beaktande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
- Konsumenten får, i de avtal som avses i föregående stycken:
- avbryta när som helst och inte vara begränsad till avbokning vid en specifik tidpunkt eller under en specifik period;
- åtminstone avbryta dem på samma sätt som de ingicks av honom;
- alltid säga upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning:
- Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som föreskriver regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
- Med undantag från föregående stycke får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas med en bestämd tid på upp till tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid utgången av förlängningstiden med en uppsägningstid på upp till en månad.
- Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas tyst och obestämd tid om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad. Uppsägningstiden är högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än månatlig, leverans av dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter.
- Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar samt tidskrifter för provperioden (prov- eller introduktionsprenumeration) förnyas inte automatiskt och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet:
- Om ett avtal har en löptid på mer än ett år, får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och billighet motsäger uppsägning före utgången av den avtalade tiden.
Artikel 15 – Betalning
- Om inte annat anges i avtalet eller ytterligare villkor ska belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter att ångerfristen börjat, eller, om ingen ångerfrist föreligger, inom 14 dagar efter att avtalet ingåtts. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna frist dagen efter att konsumenten mottagit bekräftelse på avtalet.
- Vid försäljning av produkter till konsumenter får de allmänna villkoren aldrig förplikta konsumenten att betala mer än 50 % i förskott. Om en förskottsbetalning avtalas kan konsumenten inte göra gällande några rättigheter avseende utförandet av den aktuella beställningen eller tjänsten/tjänsterna förrän den avtalade förskottsbetalningen har erlagts.
- Konsumenten är skyldig att utan dröjsmål rapportera eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som lämnats eller uppgetts till näringsidkaren.
- Om konsumenten inte uppfyller sina betalningsskyldigheter i tid, efter att näringsidkaren har meddelat dem om den sena betalningen och beviljat konsumenten en tidsfrist på 14 dagar för att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, och betalning inte sker inom denna 14-dagarsperiod, är konsumenten skyldig lagstadgad ränta på det utestående beloppet, och näringsidkaren har rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnader som uppstår för konsumenten. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15 % på utestående belopp upp till 2 500 €; 10 % på de följande 2 500 €; och 5 % på de följande 5 000 €, dock minst 40 €. Näringsidkaren kan avvika från ovannämnda belopp och procentsatser till konsumentens fördel.
Artikel 16 – Klagomålsförfarande
- Företagaren har en tillräckligt välkänd klagomålsordning och hanterar klagomålet i enlighet med denna klagomålsordning.
- Reklamationer gällande avtalets fullgörande måste lämnas in till näringsidkaren, fullständigt och tydligt beskrivna, inom 2 månader efter att konsumenten har upptäckt felen.
- Klagomål som lämnas in till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre handläggningstid, kommer näringsidkaren att svara inom 14 dagar med en bekräftelse på mottagandet och en angivelse av när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
- Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
- Vid klagomål bör en konsument först kontakta näringsidkaren. Om webbutiken är ansluten till WebwinkelKeur och om klagomål inte kan lösas i godo, bör konsumenten kontakta WebwinkelKeur ( www.webwinkelkeur.nl ), som medlar kostnadsfritt. Kontrollera om denna webbutik har ett aktuellt medlemskap via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/ . Om en lösning fortfarande inte nås har konsumenten möjlighet att få sitt klagomål hanterat av den oberoende tvistnämnden som utsetts av WebwinkelKeur. Denna nämnds beslut är bindande, och både näringsidkaren och konsumenten godkänner detta bindande beslut. Att lämna in en tvist till denna tvistnämnd medför kostnader som konsumenten måste betala till nämnden i fråga. Det är också möjligt att registrera klagomål via den europeiska ODR-plattformen ( http://ec.europa.eu/odr ).
- Ett klagomål upphäver inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger annat.
- Om en reklamation befinns vara berättigad av näringsidkaren, kommer näringsidkaren, efter eget gottfinnande, antingen att återbetala de levererade produkterna
Artikel 17 – Tvister
- Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för regleras uteslutande av nederländsk lag.
- Tvister mellan konsumenten och näringsidkaren gällande ingående eller fullgörande av avtal om produkter och tjänster som ska levereras eller levereras av denna näringsidkare kan, med förbehåll för bestämmelserna nedan, hänskjutas av både konsumenten och näringsidkaren till Webshop Disputes Committee, Postbus 90600, 2509 LP i Haag ( www.sgc.nl ).
- Tvistnämnden kommer endast att behandla en tvist om konsumenten först har lämnat in sitt klagomål till näringsidkaren inom rimlig tid.
- Tvisten ska skriftligen lämnas in till Tvistnämnden senast tolv månader efter att den uppstått.
- Om konsumenten vill hänskjuta en tvist till Tvistnämnden är näringsidkaren bunden av detta val. Om näringsidkaren önskar göra det måste konsumenten inom fem veckor efter en skriftlig begäran från näringsidkaren skriftligen ange om hen också önskar göra det eller om hen önskar att tvisten ska hanteras av behörig domstol. Om näringsidkaren inte får konsumentens val inom femveckorsperioden har näringsidkaren rätt att hänskjuta tvisten till behörig domstol.
- Tvistnämnden kommer att meddela sitt beslut enligt de villkor som anges i tvistnämndens föreskrifter ( http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2701/webshop ). Tvistnämndens beslut är bindande.
- Tvistnämnden kommer inte att behandla en tvist eller kommer att avbryta handläggningen av den om näringsidkaren har beviljats moratorium, har försatts i konkurs eller faktiskt har upphört med sin affärsverksamhet innan tvisten har behandlats av nämnden vid förhandlingen och ett slutgiltigt beslut har meddelats.
- Om, utöver Webbutikens Tvistnämnd, en annan tvistnämnd som är erkänd av eller ansluten till Stiftelsen för Konsumenttvistnämnder (SGC) eller Klagomålsinstitutet för Finansiella Tjänster (Kifid) har jurisdiktion, har Tvistnämnden Stiftelsen Webbutik Keurmerk företräde i tvister som främst rör metoden för distansförsäljning eller tillhandahållande av tjänster. För alla andra tvister har den andra erkända tvistnämnden som är ansluten till SGC eller Kifid jurisdiktion.
Artikel 18 – Branschgaranti
- Webshop Trustmark Foundation garanterar att medlemmarna följer de bindande rekommendationerna från Webshop Trustmark Disputes Committee, såvida inte medlemmen beslutar att lämna in den bindande rekommendationen till domstol för prövning inom två månader efter utfärdandet. Denna garanti återupptas om den bindande rekommendationen upprätthålls efter domstolsprövning och domen som bekräftar detta har vunnit slutgiltig och bindande. Webshop Trustmark Foundation betalar ut upp till maximalt 10 000 euro per bindande rekommendation. För belopp som överstiger 10 000 euro per bindande rekommendation betalas 10 000 euro ut. För eventuellt överskjutande belopp har Webshop Trustmark Foundation en skyldighet att säkerställa att medlemmen följer den bindande rekommendationen.
-
För att ansöka om denna garanti måste konsumenten lämna in en skriftlig begäran till Stiftelsen för Webshopens kvalitetsmärke och överföra sitt anspråk mot näringsidkaren till stiftelsen.
Webshopens kvalitetsmärke. Om kravet mot näringsidkaren överstiger 10 000 euro erbjuds konsumenten möjligheten att överföra sitt krav, utöver 10 000 euro, till Webshopens kvalitetsmärkesstiftelse. Denna organisation kommer sedan att driva betalning av kravet i eget namn och på egen bekostnad i domstol för att tillgodose konsumentens krav.
Artikel 19 – Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Ytterligare eller avvikande bestämmelser från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska dokumenteras skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare.
Artikel 20 – Ändring av de allmänna villkoren för Webshop Quality Mark Foundation
- Stiftelsen Webshopens Kvalitetsmärke kommer inte att ändra dessa villkor utan att samråda med Konsumentföreningen.
- Ändringar av dessa villkor träder i kraft först efter att de har publicerats på lämpligt sätt, med förståelsen att vid tillämpliga ändringar under ett erbjudandes löptid ska den bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten ha företräde.
Adress till Webshopens kvalitetsmärkesstiftelse: Weteringschans 108 1017 XS Amsterdam
Bilaga I: Mall för ångerblankett
Modell för ångerblankett
(fyll endast i och returnera detta formulär om du vill säga upp avtalet)
[företagarens geografiska adress]
[företagarens faxnummer, om tillgängligt]
[företagarens e-postadress eller elektroniska adress]
- Jag/Vi* informerar härmed att jag/vi* säger upp vårt avtal gällande försäljning av följande produkter: [produktbeteckning]*
tillhandahållandet av följande digitala innehåll: [beteckning för digitalt innehåll]* utförandet av följande tjänst: [beteckning för tjänst]*, återkallar/återkallar*
- Beställd den*/mottagen den* [datum för beställning av tjänster eller mottagande av produkter]
- [Konsumentnamn]
- [Konsumentens adress]
- [Konsumentens/konsumenternas underskrift] (endast när detta formulär skickas in på papper)
* Stryk över det som inte gäller eller fyll i det som gäller.